Ontspannen is niet makkelijk (meer)

Ontspannen en genieten. Tegenwoordig lijken het haast werkwoorden in plaats van ervaringen in gevoel. Het klinkt alsof je er iets voor moet doen om daar te komen Want zijn we tenslotte gewend dat we overal iets voor moeten doen. Terwijl de toverwoorden juist kunnen zijn dat je er vooral iets voor ‘moet’ laten. Namelijk het loslaten van het moeten. Loslaten van dat wat gespannen is. Zodat je daadwerkelijk, zowel fysiek als mentaal, tot rust kan komen.

We hebben het druk in het kwadraat. Vliegen van A naar Z zonder te zien wat ertussen gebeurt. Strevend op het volgende doel af en onszelf zo letterlijk en figuurlijk voorbij rennend. We ervaren stress door de drukte van alle dag. Van het gezinsleven gecombineerd met werk, drukke banen waarin je moet voldoen volgens de norm of school met veel huiswerk en toch ook willen sporten, want dat is goed voor je. En dan nog iets met een sociaal leven.

We doen veel en leggen vaak de lat voor onszelf hoog. We vinden dat we alles moeten kunnen. Daardoor zijn we in een constante spanning, actie modus, oftewel; we ervaren stress. Stress kan liggen in het gat tussen je verwachtingen en de werkelijkheid. Hoe groter het gat daartussen, des te meer stress je ervaart. En ondanks deze stress jakkeren we maar door. Nog even dit, nog even dat. Maar als ik dit nou gedaan heb dan …

Geen tijd voor pauze, te lunchen of gewoon heel even niets. Terwijl dat laatste juist zo belangrijk is. Stress en spanning kunnen heel zinvol zijn om te presteren maar alleen als deze in balans is met ontspanning. Belasting in balans met herstel.

Door die constante spanning kunnen er klachten ontstaan. Lichamelijk kan dit zich uiten in nek- en/of rugklachten, maagklachten, hoofdpijn maar zeker ook vermoeidheid. Een slechtere weerstand met vaak verkouden en langzaam herstellen van een griep, vatbaar zijn voor verschillende dingen (geïrriteerde darmen, blaasontsteking, allergieën).

Slaapproblemen door moeite te hebben met doorslapen en dus vaak wakker worden. Maar ook het inslapen kan een probleem zijn door malende gedachten over wat je allemaal nog moet doen.

Je kunt ook sneller emotioneel raken of prikkelbaar (kort lontje), chaotischer zijn en vergeetachtig (waar liggen die autosleutels nou weer?) maar zeker ook lusteloos en somber (ik heb nergens meer zin in, ik ben te moe, tegen dingen op zien).

Soms merk je dat het niet lukt zoals je wilt, dat je de controle verliest en ga je nog harder je best doen om je leven weer onder controle krijgen.

Dat ontspannen blijkt dus niet zo heel gemakkelijk voor iedereen. Je zou dat boek wel willen lezen maar je gedachten dwalen telkens af. Die film die je halverwege al vanaf de binnenkant van je ogenleden niet meer kunt waarnemen. Je wordt er thuis niet gezelliger op. Wat weer van flinke invloed heeft op je relatie. Relatie? Wat was dat ook al weer?

Je leeft vanuit je hoofd en je kan alleen nog maar opschakelen en niet meer terug schakelen.

Te weinig of geen ontspanning kan dus letterlijk leiden tot overspannen raken. Voor je balans is het dan ook echt nodig om vaker afleiding te zoeken om je los te maken van spanningen en drukte. Het even ontsnappen door te relaxen. En dan hebben we het niet over de toevlucht in iets te vaak en te veel in het glaasje te kijken om het lichaam letterlijk te verdoven en de spieren te kunnen laten zakken. Of je zelf plat leggen met Netflix of een spelletje op je smartphone.

Het wordt tijd om aan de bel te trekken. En wel aan de bel van de haptotherapie. Want juist haptotherapie kan je nieuwe handvatten geven om signalen van spanning eerder te leren herkennen, verkennen en erkennen. En zo te kijken hoe je ook weer kan ontspannen. Leren om vanuit een ander perspectief naar jezelf te kijken.

Door de haptotherapie sessies kan je leren om jouw cirkel van spanning in kaart te brengen en te doorbreken. Door samen te kijken hoe je reageert in bepaalde situaties. Hoe ga jij om met drukte en stress, met verwachtingen en appel van de ander (of toch van jezelf?) Wat voel als ik het te druk heb? Wat voel ik tijdens een conflict? Wat ervaar ik tijdens deadlines? Wat is de belemmering om terug te kunnen schakelen? Hoe kan ik dit anders doen?

Via oefeningen en aanrakingen kun je weer in contact komen met je gevoelens die opgeslagen zijn in je lichaam. Blokkades kunnen opgemerkt worden en daarmee voelbaar. Haptotherapie werkt door middel van het aanraken om opnieuw de balans te kunnen vinden en ervaren tussen voelen, denken en doen. Teveel denken in je hoofd zorgt ervoor dat je niet meer bij je gevoel kunt komen. Samen opnieuw evenwicht zoeken om zo ontspannen niet meer te zien als een werkwoord maar voelen als een rust en pauze. Met de juiste draagkracht in balans met de juiste draaglast.

The key to happiness is low expectations.

Lower.

Nope, even lower.

There you go....

N.B.
Deze blogs staan stil bij thema's die voorbij kunnen komen in de haptotherapie.
Op deze manier probeer ik meer beeld te geven van wat haptotherapie is en met wat voor klachten je naar een haptotherapeut kan gaan.
Deze blogs zijn tot stand gekomen door een samenwerking met Poezewoepers en Write-up (ieder zo z'n vak).


Publicatie: 4 november 2017