Angst en paniek, je kan er echt door worden overvallen. Je krijgt het warm, zweet breekt je uit, je ademhaling versnelt, je hartslag gaat omhoog en je wilt alleen nog maar weg uit de situatie. De fight, flight, freeze (vecht, vlucht, verstar) reacties van je lichaam is een belangrijk overlevingsmechanisme die we hebben over gehouden uit de ‘oertijd’, die toen heel zinvol waren. Helemaal prima als er een beer (of sabeltandtijger) achter je aan zit, maar heden ten dage is dat niet meer het geval!

Wanneer je plotselinge angst of woede ervaart, vinden er veranderingen plaats in je lijf. Er komt een flinke stoot stresshormonen zodat je lichaam klaar is voor actie. Hierdoor ben je in staat om jezelf te verdedigen (vechten) of in veiligheid (vluchten) te brengen. Dit overlevingsmechanisme is dus noodzakelijk als er daadwerkelijk gevaar dreigt omdat het je leven kan reden. Voor die beren op de weg dus.

Echter tijdens een angst- en/of paniekaanval is er meestal geen échte levensbedreigende situatie maar krijg je toch die ‘fight flight freeze’ reactie van je lichaam. Het is een fysieke reactie op een situatie die mentaal te veel is of te heftig. Uiteindelijk kan er ook angst om de angst voor een aanval ontstaan waardoor je steeds minder gaat ondernemen en zelfs geïsoleerd kunt raken.

Angst en paniek kunnen ook ontstaan voor bepaalde situaties die je wilt vermijden of vanuit de verwachting/aanname dat er iets gaat gebeuren. Bij een lichamelijke ziekte kan het bijvoorbeeld zijn dat dagelijkse bezigheden zoals naar je werk gaan, boodschappen doen en sociale contacten angst bezorgen over de haalbaarheid ervan. Kan ik dat met deze pijn wel doen? Hoe kom ik mijn dag door? Uit angst om iets te gaan doen en niet weten of dat gaat lukken en wellicht (extra) pijn oplevert, worden vaak situaties vermeden.

Angst en paniek

Maar niet alleen geldt dat voor lichamelijke pijn maar zeker ook voor emotionele pijn. Onzekerheden kunnen een hoop angst met zich meebrengen. Angst wat mensen van je vinden, onzeker of je het allemaal wel goed doet (op je werk, op school). Angst of je partner wel bij je blijft en nog van je houdt. Angst om gekwetst te worden. Wat als … ???

Als je het moeilijk vindt om met emoties en gevoelens om te gaan, zal je dit eerder ondervinden dan iemand die dit met gemak doet.

Tijdens de sessies haptotherapie wordt gekeken naar het ontstaan van deze aanvallen en/of de continue onrust en onzekerheid om zo samen deze disbalans in kaart te brengen. Het eerder opmerken van signalen van het lichaam, zorgen ervoor dat je eerder invloed kunt hebben op jezelf en de situatie en/of patronen en daarmee de angst/paniek kunt leren voorkomen of er anders mee om te gaan.

Wat voel je in een bepaalde situatie en hoe reageer je daar tot nu altijd op? Welke situaties roepen angst, paniek en/of onrust op? Kun je anders met deze situatie omgaan en kun je invloed hebben op jezelf en tevens de situatie? Door deze bijvoorbeeld wel aan te gaan en niet te vermijden of te ontvluchten.

Haptotherapie helpt je om bewust te worden hoe je met jezelf, de ander en je omgeving omgaat. Niet alleen door middel van gesprekken maar ook door (ervarings-) oefeningen en aanrakingen tijdens de sessies haptotherapie leer je om te voelen en te ervaren wat er gebeurt. Deze ervaringen geven een ander bewustzijn waaruit nieuwe patronen kunnen ontstaan. Bijvoorbeeld dat gevoelens er mogen zijn en meestal ook weer weggaan. Dat gedachten niet meer dan gedachten zijn.

Zodat je weer kunt zien dat die beren er allang niet meer zijn op de weg. Of dat je er lachend en zwaaiend aan voorbij kunt gaan.

N.B.
Deze blogs staan stil bij thema's die voorbij kunnen komen in de haptotherapie. 
Op deze manier probeer ik meer beeld te geven van wat haptotherapie is en met wat voor klachten je naar een haptotherapeut kan gaan.
Deze blogs zijn tot stand gekomen door een samenwerking met Poezewoepers en Write-up (ieder zo z'n vak).