Meet Inger Eikema

Achtergrond

Een jaar of twintig geleden ben ik afgestudeerd in de fysiotherapie aan de Hogeschool van Amsterdam. Daarna heb ik een aantal jaar bij een praktijk gewerkt met hele fijne collega’s die me steunden en stimuleerden voor bijscholing, maar belangrijker nog met enthousiasme, liefde en respect voor het vak.

In deze tijd koos ik ervoor om me te gaan specialiseren in de haptonomie als aanvulling en verdieping van fysiotherapie. 

Al werkende kreeg ik het gevoel dat ik  meer nodig had om mensen goed te kunnen helpen. Waarom krijgen mensen klachten, waarom de een wel en de ander niet. Waarom herstellen mensen niet altijd zoals in de boeken beschreven staat? De fysiotherapie is een specialisatie van het bewegingsapparaat. Maar dat bleek maar een klein stukje van ons – mens zijn- te zijn.

Na een periode van drie jaar ben ik in 2006 met frisse moed de opleiding tot (GZ-) haptotherapeut gaan volgen.

Niet meer een aanvulling en verdieping van fysiotherapie, maar een heel nieuw vak. Zo vond mijn carrière een richting en was de tijd in februari 2008 gekomen om Meet-ing op te richten.

Heden

Dit betekent dat ik dit jaar mijn 10 jarig jubileum mag vieren. Toen ik de praktijk starte had ik niet verwacht dat het zo'n succes zou worden. Aanvankelijk was ik onzeker of ik op deze manier, geheel zelfstandig, mijn boterham kon verdienen. Niet alleen bleek dat een onterechte onzekerheid, maar ook dat ik nog steeds met veel plezier naar mijn werk ga, maakt het tot een succes.

Door de jaren heen is de praktijk veranderd. Naast de fysiotherapie is haptotherapie gekomen en is een steeds groter deel van de praktijk geworden. Sinds enkele jaren ben ik me ook gaan richten op relatiebegeleiding en coaching. 

Deze uitbreidingen in de praktijk kunnen niet zonder keuzes plaats vinden. Daarom heb ik besloten om per 2018 mijn werkzaamheden als fysiotherapeut, na 20 jaar, te staken. Ik heb mijn oude, oorspronkelijke vak gedag gezegd. Met een lach en een traan.

Ik richt me nu dus volledig op haptotherapie en relatiebegeleiding.