Je bent moe, futloos, geïrriteerd, snel boos, valt snel uit naar naasten. Je lontje is korter dan kort. Maar je kan ook last hebben van slapeloosheid of je slaapt juist veel meer, je hebt meer trek in ongezond eten (suiker, vet, zout), eet te veel en komt aan of je eet juist minder en valt af. Je weerstand is lager en je bent vaker ziek of verkouden. Interesse in hobby’s en sociale contacten worden steeds minder. Eigenlijk is alles wat je doet te veel en je hebt nergens zin meer in of je stelt het uit. Er is een onverschilligheid en/of afstandelijkheid ontstaan. Zowel het fysieke als het mentale lontje is dusdanig kort dat het opgebrand is en het vuur gedoofd.

Vaak is het zo dat je al een langere tijd meer hooi op je vork hebt genomen dan je aankunt. De draaglast is groter geworden dan de draagkracht. De balans tussen deze twee is dus volledig weg. Stress is vaak werk gerelateerd door een te hoge werkdruk of problemen op het werk. Maar ook spanningen binnen in het gezin/familie of een combinatie van factoren kunnen zorgen voor een flinke disbalans. Signalen van het lichaam worden genegeerd of niet goed begrepen en daarmee je grenzen overschreden. Lichamelijke klachten zoals nekpijn, hoofdpijn of pijn in je rug zijn vaak een oorzaak van het letterlijk en figuurlijk vastlopen.

Maar hoe krijg je de balans weer terug zodat je meer energie krijgt en het vuurtje weer kunt laten branden? Dat wat erin is geslopen in een X-periode is er ook niet zomaar uit. Dat heeft tijd en aanpassing nodig. Wie ben jij als persoon? Hoe ga je met bepaalde situaties om en hoe reageer je daarop? Vind je bijvoorbeeld dat je altijd sterk moet zijn en door moet gaan? Kun je taken makkelijk overdragen aan een ander of doe je altijd alles zelf? Doe je wat van je verwacht wordt door anderen en ga je daarmee aan jezelf voorbij? Of doe je juist niets zelf?

Kenmerken die veel bij een burn-out voorkomen zijn; perfectionistisch, moeite met grenzen, moeite met ‘nee’ zeggen, groot verantwoordelijkheidsgevoel /hoge loyaliteit, hoge eisen aan jezelf (lat ligt hoog), lage zelf-waardering, moeite met dingen uit handen geven of los laten.

Je bewust zijn van je eigen gedrag en de gevolgen daarvan, maakt ook dat je stress eerder kunt herkennen én aanpakken. Door meer te kijken wat goed voor jóu is en bewust wordt van signalen van je lichaam en/of de patronen waarin je (vaak) terecht komt. Door in gesprek te gaan met de haptotherapeut, kun je samen op zoek gaan naar de oorzaak van je klachten. Het bewust worden van wat er is (gevoel, gedachte, gedrag) en hoe je de dingen doet die je doet. En het aanleren van vaardigheden die bijdragen aan balans tussen draagkracht en draaglast.

Aanrakingen tijdens een sessie haptotherapie kunnen bijdragen aan weer terug te komen bij je gevoel en daarmee dichter bij jezelf. Je leert weer te voelen met je lichaam, waar te nemen met je zintuigen en niet alleen ‘in je hoofd te zitten’. Je leert letterlijk voelen waar je grenzen zijn. Om weer naar binnen toe te voelen in plaats van je alleen / te veel te richten op de buitenwereld. Met haptonomie wordt er dus naar de hele persoon gekeken en behandeld. Dat wat gedoofd is, kan op opnieuw worden ontstoken en zodat het weer kan gaan branden.

N.B.
Deze blogs staan stil bij thema's die voorbij kunnen komen in de haptotherapie. 
Op deze manier probeer ik meer beeld te geven van wat haptotherapie is en met wat voor klachten je naar een haptotherapeut kan gaan.
Deze blogs zijn tot stand gekomen door een samenwerking met Poezewoepers en Write-up (ieder zo z'n vak).


Publicatie: 30 augustus 2019